Als jij een website beheert waarmee je mensen wilt overhalen, dan is online marketing iets waar je niet omheen kunt. Iemand die een blog schrijft voor familie en vrienden zal hier wat minder in geïnteresseerd zijn, maar zo gauw je met dat blog bekend wilt worden en een volgersbestand wilt opbouwen, dan krijg je er al mee te maken. Je gaat je artikelen delen via de sociale media en vanaf dat moment ben je met online marketing bezig. Voor bedrijfseigenaren die producten en diensten verkopen, geldt dat net zo. Maar wat is marketing online precies en hoe zet je dit in voor jouw website?

Wat is online marketing?

Online marketing is een overkoepelende term voor alle marketing die via het internet verloopt. Of dat nu het verkopen van producten of diensten is, het verzamelen van volgers voor je blog of het promoten van je nieuwsbrief; zo lang je dit via het internet aan de man brengt, valt het onder online marketing. Dat betekent dat het een zeer brede discipline is en dat je website zelf er ook deel van uitmaakt. Je gebruikt hem immers om mensen aan te trekken? Alle marketing waarmee een publiek via het internet wordt aangesproken is online marketing.

Verschillende methoden

Marketing online wordt gedaan via verschillende methoden. Deze hebben als doel om meer bezoekers naar je website te trekken en hen daarover te halen een actie te ondernemen. Het kan ook worden ingezet om merkbekendheid te vergroten. Er zijn veel disciplines die onder online marketing vallen en het onderstaande lijstje geeft je een idee van de belangrijkste.

  • Zoekmachine marketing.
  • Social media marketing.
  • E-mail marketing.
  • Remarketing.
  • SEO (techniek, content, lokale SEO en linkbuilding).
  • Conversie optimalisatie.

Zelf aan de slag

Er wordt via het internet voldoende gepubliceerd over hoe je zelf met deze disciplines aan de slag kunt. Het is dan belangrijk om een methode uit te kiezen die past bij wat je aanbiedt. Wil je dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief, dan is e-mail marketing beter dan zoekmachine marketing. Voor het ontwikkelen van merkbekendheid is adverteren via de sociale media een goed idee. Ga je zelf aan de slag, dan heb je een goede marketingstrategie nodig en je besteedt veel tijd aan het inlezen in de materie. Vervolgens ga je opzetten, monitoren, aanpassen, aanvullen en blijf je bezig totdat je een goede manier hebt gevonden om te bereiken wat je wilt. Daar gaat veel tijd en moeite in zitten en als je het goed wilt doen, dan moet je toegewijd zijn.

Je marketing uitbesteden

Een andere optie die je hebt is om dit uit te besteden. Je huurt een goed online marketing bureau in om alles op te zetten en te onderhouden. In de meeste gevallen zie je dan sneller resultaat en ben je zelf veel minder tijd verloren. Een marketing bureau verdient zich dus snel terug. Zij kunnen je marketing ook blijven onderhouden, zodat jij je tijd besteedt aan waar jij goed in bent.