Al jouw schrijfwerk is je (online) visitekaartje. Zorg daarom dat al het werk dat je maakt voor een klant helemaal vlekkeloos is. En vergeet ook niet kritisch naar de teksten op je eigen website te kijken. Want als je dagelijks uren achter elkaar zit te typen, kan het voorkomen dat je kleine foutjes niet meer ziet en de opbouw van je tekst achteruit gaat. En dat is zonde. Steek daarom altijd genoeg tijd en energie in de voorbereiding van de structuur van je tekst.

Breng zaken op orde met een tekstplan

Schrijvers hebben eigenlijk altijd een vaste routine voordat ze daadwerkelijk beginnen te typen. Informatie verzamelen en verdere research doen is daarom ook vaak de eerste stap. Zo wordt duidelijk welke aspecten van het onderwerp allemaal verwerkt worden in de tekst. Het kan voorkomen dat door alle gevonden informatie je hoofd als het ware over gaat lopen. Dit kost niet alleen tijd, maar ook energie terwijl je nog in het eerste stadium van je artikel zit. Maak daarom een tekstplan. Dit is als het ware een raamwerk waarin je aangeeft waar je over gaat schrijven per alinea. Dit kan ook heel handig zijn als je quotes uit een interview wilt verwerken in je tekst. Zo zie je gelijk of deze goed verdeeld zijn over de tekst.

Prikkel de lezer

Online komen er dagelijks zoveel nieuwe artikelen bij die de aandacht moeten trekken van de lezer. Als schrijver kan het daarom soms voelen dat je elke dag weer meedoet aan een wedstrijdje voor de beste tekst. In dit geval is het verstandig om dit gevoel los te laten en bij je eigen stijl te blijven. Onder druk werken is meestal niet gunstig, omdat je dan vaak ‘vlak’ gaat schrijven. Lees een aantal blogs op verschillende platforms van andere schrijvers en kijk eens kritisch naar de titel, de inleiding en de tussenkopjes. Wat valt je op aan deze teksten? Staat het vol met clichés? Of staan er juist hele sterke zinnen in? Kijk in ieder geval wat je hieruit kunt halen voor jezelf.

Nu je een aantal voorbeelden hebt gezien, is het aan jou om de lezer te prikkelen met een sterke titel, inleiding en treffende tussenkopjes. Houd hier ook altijd rekening met de tone of voice van het platform waar je voor schrijft. Het helpt vaak om de lezer in de inleiding nieuwsgierig te maken naar de rest van de tekst door een situatie te schetsen of stel een belangrijke vraag centraal, maar geef het antwoord pas in de kern van je tekst. Tip: Veel alinea’s eindigen met de afsluiter ‘Wij geven je tips..’ of ‘In dit artikel lees je over..’. Dit is cliché, probeer het daarom te vermijden en schrijf liever een sterke afsluiter voor de inleiding.

Even opfrissen

Als je al jaren werkt als (zelfstandig) schrijver, heb je niet alleen een eigen routine ontwikkeld maar ook je eigen schrijfstijl. Om je werk naar een nog hoger niveau te tillen, doe je er goed aan om eens in de zoveel tijd een cursus te volgen. Wat dat betreft is een cursus Helder Formuleren een aanvulling voor elke schrijver. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar je huidige schrijfvaardigheid, maar werk je ook aan de opzet van een tekst. Daarnaast worden de spelling- en grammaticaregels weer opgefrist. In Nederland zijn er een aantal taalinstituten waar je een cursus kunt volgen, een voorbeeld hiervan is Babel in Utrecht. Hier kan je ook andere diverse taalcursussen volgen, zoals Engels of Spaans. Handig als jij je klantenkring wilt uitbreiden.